OS INCENDIOS
1.INTRODUCIÓN
Benvidos
a esta novo proxecto de investigación e coñecemento.
O
noso planeta está nun grave perigo.
Os
efectos tremendos do “Quecemento Global”van ser devastadores se non lle poñemos
remedio…
Pero
para poder axudar a salvalo é necesario que coñezamos os perigos que o acechan.
Na
seguinte Unidade Didáctica
trataremos o tema dos incendios forestais dende unha visión social e crítica
da educación.
O obxectivo é
emancipar e descubrir por parte dos nosos alumnos a realidade do
que acontece no noso entorno cos incendios.
SESIÓN
1. QUE SABEMOS?
Escoitamos e cantamos
a canción titulada : O CEO.
(Farémolo
ao final de cada sesión)
Observamos
atentamente as fotografías da portada do caderno e da introducción do tema e a
partir delas verbalizamos as nosas Ideas previas
Lemos as seguintes preguntas e pensamos as súas
respostas:
Que acontece antes
e despois dun incendio?
Cales son
as causas dos incendios, que efectos ecolóxicos, socioeconómicos producen?
Que podemos facer para que esta praga desapareza?
En
asamblea reflexionamos sobre as preguntas que acabamos de ler.
En
papel continuo anotamos as nosas respostas e deixámolas expostas no taboleiro
de cortiza adicado ao proxecto.
SESIÓN
2. SAÍDA PEDAGÓXICA.
Faremos
unha saída ao entorno próximo a observar en situ o desastre ecolóxico que
producíu a vaga de lumos do pasado mes de outubro.
Cada
equipo levará unha cámara de fotos e un caderno de campo. Faremos fotografías
só á paisaxe e anotaremos todo o que nos vaia parecendo interesante das
diferentes charlas que nos dará Luís.
Sairemos da escola ás
10,00 da mañá cara ao monte de Moreira, para realizar una visita guiada polo
entorno a cargo do mestre Quico e Luís. Ao remate faremos un roteiro ata o
Castelo de Soutomaior, onde poderemos observar o bosque do mesmo.
Nel pódense atopar
preto de 200 especies botánicas (algunhas con máis de oitocentos anos de
antigüidade)coma: abetos e piceas, camelias , castiñeiros, laranxeiras, magnolias, plátanos, acivros,alciprestes (Cupressus spp.),
abetos de douglas (Pseudotsuga menziesii), criptomeria ou
cedro xaponés (Cryptomeria japonica), alciprestes de
Lawson (Chamaecyparis lawsoniana), cedros do
incenso de California (Calocedrus
recurrens), carballos, araucarias,
e sequoias, inclusive doce
exemplares doCatálogo de Árbores
Senlleiras de
Galicia, e multitude de especies de fentos ou plantas florais como a hortensia.
En 2012, no transcurso do Congreso Internacional da Camelia celebrado en Chuxiong, China,
foi declarado Xardín de Excelencia Internacional, o único de España. En Europa so hai seis máis.
Aproximadamente ás 13,30
horas, regresaremos á escola.
Escomenzamos
a traballar na aula o guión será o seguinte:
1. Visionado das diapositivas
de Xesús
Pereira López.
2. Presentación de noticias
e vídeos
coa finalidade de lembrar que información ten o alumnado do tema.
3. Reflexionaremos en
asamblea e sacaremos conclusións.
4. Establecer hipótesis de traballo buscando
información por grupos, percurando darlle un valor engadido ao tema, xa que son os nenos os que xeran información.
5. Presentación dos contidos
propostos.
6. Conclusións sobre as causas dos incendios e
formas de actuar ante unha situación de risco.
SESIÓN 3.
Observamos
o seguinte mapa de Galiza
e arredores para que sitúedes os focos dos incendios que
imos traballar.
Agora
observaremos este mapa do concello de Soutomaior e
arredores de Pazos
de Borbén e Ponte
Caldelas.
Tedes
que sinalar por onde ardeu. Lembrade a
información que vos deu Luís.
SESIÓN
4
Le o
seguinte texto, lectura individual e silenciosa. Técnica de lectura compartida.
O
pasado verán, ata últimos de setembro, tanto en Galiza coma no norte de Portugal, non
parou de arder.
Aos meus amigos da escola que viven nos lugares de
Moreira, Cortellas e Aranza, zonas
rurais do noso concello de Soutomaior, case se quedan
sen casa, e disque pasaron moito
medo, tanto polo lume como do fume, que
non os deixaba respirar, queredes saber o que lles aconteceu?
Pois que prendeu lume no monte do Galleiro, e co vento do sureste, e do calor que ía, máis os eucaliptais
e piñeirais que había no monte fixeron que
o incendio collera unhas
dimensións e quedou fóra de
control. O lume foi chegando ao noso concello até perto das
casas. Metía medo.
Foi arredor
das 10 da noite, xa algúns veciños se
deitaran a durmir e de súpeto, escoitáronse
berros de auxilio, estaban ardendo os montes comunais dos nosos
vecinos e o incendio viña coma un cabalo
desbocado cara as casas, axiña se ergueu todo o mundo e puxéronse mans a obra,
tratando de deter o lume, con caldeiros de auga, mangueiras, batelumes, xestas,
etc.
Houbo veciños
que chamaron ao número de emerxencias
que a Xunta dispón nestes casos, mais
estaban sobrepasados de traballo os equipos de extinción, e a xente loitou
soíña.
Moreas de vecinos dos concellos limítrofes viñeron
a botar unha man, o máis importante era arredar
o lume das casas. Como non, fixéronse
cadeas humanas, e caldeiro vén ,caldeiro vai, foron tornando do lume.
A
pesar das labaradas inmensas que
se aproximaban a xente foi quen de salvar as súas casas. Porén queimáronse dous
veciños de gravidade, e arderón pendellos, galpóns e veigas con viñas ao redor
das casas, máis todo quedou nun gran susto.
Ogallá non aconteza máis!
Elabora
preguntas para unha boa lectura comprensiva do texto:
1.-
2.-
3.-
4.-
Facémosnos as preguntas uns a outros, nun roldo de preguntas.
SESIÓN 4.
ACTIVIDADE
DE INVESTIGACIÓN
·
En que dous
lugares da Península Ibérica está ardendo moito?
·
Onde
aconteceu este incendio? Nunha aldea,
nunha vila, nunha cidade?
·
Na vida do
día a día, para que se utiliza o lume? Pensa na túa casa.
·
Reflexiona no bo uso do lume e no mal uso.
·
Fai unha enquisa na casa e entre os teus vecinos,
para que che digan as causas do lume?
·
Cantos litros poden levar e o que custan os helicópteros e os
avións contraincendios?
Investiga.
SESIÓN
5.
Observa
con atención as seguintes fotografías.
Consensuamos as respostas no equipo, temos que
pórnos de acordó e dar tod@s a mesma resposta.
Facemos
unha posta en común coas respostas dadas. Chegamos a acordos.
Pasamos
a información ao papel continuo do taboleiro de cortiza.
Comparamos
as respostas dadas o 1º día coas dadas agora.
SESIÓNS
6, 7, 8 e 9.
Buscade
a información por grupos, logo faremos
unha exposición do preparado na aula.
GRUPO 1. BUSCA
AS CAUSAS ESTRUTURAIS DOS INCENDIOS.
GRUPO 2.AS
VARIABLES ECOLÓXICAS E CLIMÁTICAS
DOS INCENDIOS.
GRUPO 3.
AS CAUSAS MÁIS PRÓXIMAS.
GRUPO 4. OS
EFECTOS ECOLÓXICOS DUN INCENDIO.
GRUPO 5 OS
EFECTOS ECONÓMICOS E SOCIAIS.
PROCESO DE TRABALLO
Traballaremos agrupados cos mesmos grupos da
aprendizaxe cooperativa, na que xa temos designados o coordinador/a, o/a portavoz e o secretario/a,
controlador/a de voz e tempo.
Seguindo o
guión, buscaremos INFORMACIÓN e
anotaremos o importante nun archivo
Word.
SELECCIÓN da información que sexa relevante para
facer o traballo.
ORGANIZACIÓN da información que seleccionamos
para dar coherencia ao contido.
MONTAXE da
información nun PowerPoint, con textos, dibuxos, fotografías e todo o que sexa
necesario.
Lembrade
que tedes que facer unha exposición ao resto do grupo-clase.
Deberedes
elaborar primeiro un documento de
Word e posteriormente unha presentación en Power Point para vosos/as compañeiros/as, onde se recollan os aspectos
que consideredes de interese sobre os INCENDIOS.
Trátase,
en definitiva, que cada grupo expoña o resto do grupo-clase a información
recollida.
E esta información ten que ser clara, sinxela
e entendible por todos.
Cos grupos de traballo cooperativo realizamos murais e buscamos información.
1º)
Que relación pensades que hai entre os
incendios e as fortes avenidas de auga, en certos anos, en diversas zonas de
Galiza? Que lle acontece aos nosos ríos
e rías?
2º) E que lle acontece aos nosos montes ao arder
moitas veces consecutivas, ademáis da erosión, e da difícil recuperación do
monte…?
3º) Que
relación hai entre incendios e
cambio climático?
4º) Como se
poden previr os incendios?Quizais campañas de concienciación, educar dende a
escola….?
5º)
Pensades que hai intereses detrás dos incendios? Como credes que se podían
evitar os incendios?
SESIÓN
12, 13 e 14.
Fará
cada grupo un mural ( composicións libre), pódese utilizar
as técnicas plásticas que desexen, collage, debuxo artístico, etc. acompañarano
cun slogan de esperanza para os nosos montes e a
información que tiveron que recompilar nas sesións 10 e 11.
ORGANIZACIÓN da información que seleccionamos
para dar coherencia ao contido.
MONTAXE da
información nun PowerPoint, con textos, dibuxos, fotografías e todo o que sexa
necesario.
Lembrade
que tedes que facer unha exposición ao resto do grupo-clase.
Deberedes
elaborar primeiro un documento de
Word e posteriormente unha presentación en Power Point para vosos/as compañeiros/as, onde se recollan os aspectos
que consideredes de interese sobre os INCENDIOS.
Trátase,
en definitiva, que cada grupo expoña o resto do grupo-clase a información
recollida.
E esta información ten que ser clara, sinxela
e entendible por todos.
Ningún comentario:
Publicar un comentario